VERKEERSLEIDER   ijmuiden

 

Dienstverband
Fulltime
Vaste baan
Betaalde opleiding / bbl
Thuiswerken

 

 

Volledige vacaturetekst

 

Als Verkeersleider Scheepvaart bij Port of Amsterdam ben je verantwoordelijk voor een vlotte, veilige en milieuverantwoorde doorvaart van het scheepvaartverkeer vanaf het aanloopgebied 12 mijl uit de kust, het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse haven tot aan de Oranjesluizen bij Schellingwoude. Vanuit de verkeerscentrale houd je via de radar het scheepvaartverkeer in de gaten en voer je je begeleidende verkeerstaken uit. Je communiceert met de schepen via de marifoon. Verder denk je mee met de vaarweggebruikers en draag je oplossingen aan. Ook voer je taken uit die horen bij de Meldpunten Verkeer en Sluis. Dit kan bijvoorbeeld het informeren van agenten, het in goede banen leiden van de sluisindeling en het uitvoeren van het toelatingsbeleid scheepvaartverkeer zijn. Je werkt tijdens je wacht samen met vier collega-Verkeersleiders en de VTS-coördinator. Samen beman je de verschillende werkplekken en rouleer je - afhankelijk van je competenties - over de taken van de verkeersbegeleiding en de meldpunten Sluis en Verkeer.

Je draait volcontinudiensten. Dit betekent dat je eerst twee dagen de ochtenddienst (06:00 uur - 14:00 uur) werkt, daarna twee dagen de avonddienst (14:00 uur - 22:00 uur) en dan nog twee dagen de nachtdienst (22:00 uur - 06:00 uur). Hierna heb je vier dagen roostervrij.

Om deze functie te mogen uitvoeren, volg je een (pittige) opleiding. De totale opleidingsduur is ca. 10 maanden. Je volgt een interne opleiding (2-3 maanden) voor Meldpunt Verkeer. Vervolgens neem je deel aan de Initiële Training (IT) van het NNVO (ca. 4 maanden). Na deze training ga je door naar de interne Sector Training (ca. 3 maanden). Hierna bouw je ervaring op en na verloop van tijd volg je de Bloktrainingen op Haven IJmuiden, Haven Amsterdam en Meldpunt Sluis (elk ca. 3 maanden).

"Als je het leuk vindt om verkeer in goede banen te leiden en je onverwacht scheepsaanbod als een uitdaging ziet, dan is dit een baan voor jou".

Voorbeeld uit de praktijk

Je hebt dienst als verkeersleider op blok Haven IJmuiden en ziet op de radar dat 2 schepen (te) kort gaan kruisen. Wat doe je?

Je roept het schip dat van bakboord komt op en geeft dit schip de aanstaande situatie door. Daarbij vraag je naar de intenties van het schip. Mocht het nodig zijn, dan geef je een verkeersaanwijzing. Vervolgens roep je het tweede schip op, zodat ook dit schip weet wat de afspraak is. Je blijft de situatie ten alle tijden volgen met als doel een veilige doorvaart van beide schepen. Ondertussen heb je aandacht voor de planning en de andere scheepvaart binnen jouw blok.

Wat is vereist?

  • MBO+ werk- en denkniveau
  • Hogere of middelbare zeevaartschool en/of schipper binnenvaartdiploma is een duidelijke pré
  • Minimaal 3 jaar ervaring in de nautische wereld (zee- en/of binnenvaart)
  • In het bezit van een Marifoon Marcom B-certificaat, radarervaring
  • Beheersing van de Engelse en Duitse taal
  • Bereid om in volcontinudiensten te werken en opleidingen te volgen

Wat krijg je?

 

Voorbeeld uit de praktijk

 

Verkeersleider

Port of Amsterdam

1044 Amsterdam Westpoort        Als Verkeersleider Scheepvaart bij Port of Amsterdam ben je verantwoordelijk voor een vlotte, veilige en milieuverantwoorde doorvaart van het scheepvaartverkeer vanaf het aanloopgebied 12 mijl uit de kust,
 

Je hebt dienst als verkeersleider op blok Haven IJmuiden en ziet op de radar dat 2 schepen (te) kort gaan kruisen. Wat doe je?

Je roept het schip dat van bakboord komt op en geeft dit schip de aanstaande situatie door. Daarbij vraag je naar de intenties van het schip.

Maaaar!!!

 

Dat is dus niet gedaan bij de zware aanvaring op 22 maart 2019 voor de pieren van IJmuiden.

Daarom is de verkeersleiding mede schuld aan de aanvaring.

De Celina (kuster) had afmoeten stoppen of achter de sportvisser moeten blijven.

De verkeersleiding is in gebreke gebleven bij de begeleiding.

Toch ben ik door het Tuchtcollege voor de scheepvaart,en in hoger beroep van College van beroep voor het berijfsleven veroordeeld

 

Dus volgens de voorzitter van de  Tuchtcollege voor de scheepvaart vervalt artikel 19 van de wet Z.A.R (zee aanvarings regelement)

Port of Amsterdam zegt  ;

Je roept het schip dat van bakboord komt op en geeft dit schip de aanstaande situatie door. Daarbij vraag je naar de intenties van het schip.

De  voorzitter van het Tuchtcollege van de scheepvaart zegt in mijn veroordeling: De Celina die van bakboord in komt op de Jyden vaart een vaste koers ,dat dan het andere schip ,in dit geval de sportvisser Jyden  zijn koers niet mag kruisen.

Kan de media vragen op wat voor opleiding deze voorzitter heeft gehad? Vaste koers bestaat niet alleen in de Bijbel!

Daarom bad David: 'Maak in Uw woord mijn gang en treden vast.' Zo alleen varen we een vaste koers.

Conclusie?